فیلم | از علی مست خدا؛ گوش کن این نادره را
کد خبر: 3898579
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
سوره تماشا / 21

فیلم | از علی مست خدا؛ گوش کن این نادره را

سهیل محمودی، شاعر و پژوهشگر ادب پارسی در بیست و یکمین برنامه رمضانی «سوره تماشا» به حکمتی از امام علی(ع) که بر مزار «آنه‌ماری شیمل»، اسلام شناس سرشناس درج شده اشاره کرد و نکاتی را در این زمینه بیان کرد.

به گزارش ایکنا، سهیل محمودی، شاعر و پژوهشگر ادب پارسی در بیست و یکمین برنامه رمضانی «سوره تماشا» گفت:

سلام و بسیار سلام، درود و فراوان درود

شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سرشار از اطلاعات نادرست و استنادات نابه‌جاست، مثلاً جمله نادرستی به مرحوم قیصر امین‌پور نسبت داده شده است و گاهی حتی رسانه‌های رسمی نیز به آن استناد می‌کنند اما باید دقت کرد که بسیاری از این دست اطلاعات درست نیستند و باید در متون مستند آن‌ها را جست‌وجو کرد. اما چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی مطلبی دیدم مبنی بر اینکه بر مزار آنه‌ماری شیمل، اسلام‌شناس و اسلام پژوه سرشناس جمله‌ای از مولا علی(ع) نوشته شده و اتفاقاً این مطلب صحیح و دقیق است.

آنه‌ماری شیمل در کتابش به نام «محمد رسول خدا» تلاش کرده، تا هنرها و آثار هنری جهان جهان اسلام را به مخاطب بشناساند و در مورد شیوه‌های گوناگون ابراز ارادت هنرمندان به ساحت پیامبر(ص) در این اثر نکاتی را بیان کرده است. 

او که پس از سال‌های 2000 میلادی مرحوم شد وصیت کرده بود که بر سنگ مزارش جمله‌ای از مولای متقیان امام علی بنویسند و این جمله از جملات بسیار حکمت‌آمیز مولاست اما به هرحال آنچه از مولا باقی مانده همه حکمت آمیز است اما برخی از آن‌ها بسیار شاخص‌اند. مولا می‌فرماید:«النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا. مردم در خوابند و زمانی که از دنیا رفتند بیدار می‌شوند»، این جمله بسیار تکان‌دهنده و عمیق است.

مرحوم اخوان ثالث که برای تعدادی از آیات مضمون افتاده قرآن کریم، سخنان پیامبر(ص) و بزرگان و جملات قصاری از حضرت امیر(ع) را به شعر در آورده درباره همین جمله نیز در کتاب «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» شعری سروده است. 

از علی مست خدا؛ گوش کن این نادره را
آنکه از نابِ شرابش؛ همه هشیار شوند
خفتگان‌اند همه مردم و در غفلت غرق
چون بمیرند؛ رود غفلت و بیدار شوند
 
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha